Hans köper en ny Saab 9-3 i juli 1999. Bilen blir en trotjänare under 18 år och har gått nästan 44.000 mil när den skrotas.
Hans har övervägt att köpa en VW Golf eller Ford Focus. Men efter att ha provkört dem stannar han även till vid Saab-handlaren, för att se vad han har. Efter provkörning av en 9-3 blir han övertygad att det är en sådan han ska ha. Den är större men känns mycket trevlig.
Han tar hem broschyrer för att läsa mer.
Hans köper bilen hos Björkmans Bil den 16 juli 1999. Bilen är en lagerbil som tillverkats i juni.
Bilen åtföljs av ett antal dokument.
Hans är ordentlig och skriver upp hur mycket bensin han köper. Han orkar ända fram till år 2004
Eftersom Hans bor i Västerås och arbetar i Stockholm blir det ganska många tankningar.
Hans vill lasta skidor på taket och köper ett takräck. Men sedan upptäcker han att han har en skidlucka i baksätets ryggstöd som faktiskt rymmer flera par skidor.
Hans köper parkeringsbiljett på Rönnbergatan men får ändå en parkeringsanmärkning. Bilrutan är täckt av snö.
Mellan Hummelsta och Enköping blir Hans prejad av vägen när han är på väg till jobbet i Stockholm. Bilen blir okontrollerbar och kör över i mötande körbana och ut på det snötäckta fältet. Hastigheten är ca 90 km/h.
Snön bromsar ner bilen i lagom fart och ingen krockkudde löses ut. Hela motorrummet blir dock packat med snö runt alla delar.
Ambulans anländer och Hans får vila ut i den och blir debriefad för att lugna ner sig från chocken. Han behöver ingen annan vård.
Bärgningsbilen drar upp bilen på körbanan igen och efter att ha rengjort motorrummet från snö kan bilen startas. Hans kan fortsätta resan till jobbet i Stockholm.
Hans bilpendlar till Stockholm och en dag kockar han lätt med en lastbil som byter fil.
Nu kan man boka besiktning på webben vilket Hans gör.
Hans bokar besiktning på webben.
Hans har köpt en OBD-avläsare för felkoder. Den ansluts till testuttaget på bilen och kopplas till iPhone 4 för presentation. Förutom att läsa av felkoder kan man släcka dem.
Felkoden P0455 Evaporative Emission Control System Tank Detected (large leak), är möjligen ett sensorfel. Hans släcker felkoden före besiktning.
Bilen gengomgår bilbesiktning hos Bilprovningen Tunbytorp som vanligt. Vägmataren visar 418147 km och bilen blir godkänd utan anmärkningar. Dock noterar bilinspektören en del "Bra att veta:"
Värmesystemet fungerar inte som det ska och hans lämnar bilen för reparation, tillsammans med en skriftlig felbeskrivning.
Fredagen den 29 juni åker Hans till Svensk Bilprovning på Tunbytorp. Han har ju redan bestämt sig för att skrota bilen, men eftersom besiktningen är förbetald redan i februari så utnyttjar han den.
Fordonet blir underkänt på 7 punkter och kräver ombesiktning inom en månad. Brister pa fordonet:
Fredagen den 7 juli åker Hans från Kopparlunden till Gryta-tippen där Västerås Bildemontering tar hand om bilen.
I handsfacket ligger pappers-kartor som använts under många år. Både OKQ8 och Prem har haft bra översiktskartor som använts flitigt. Idag är kartor också användbara men har till viss del ersatts av mobiltelefoner med kart-appar.
Ring: 020-88 22 22
Tjänst: Falck Väghjälp Sverige 15+
Gäller: 2013-02-23 till 2017-08-10
Falck Väghjälp Sverige 15+ omfattar i stort sett alla driftstopp som kan inträffa, punktering, bränslebrist, urladdat batteri eller inlåsta nycklar samt även vid olyckor. Tjänsten gäller i större delen av Europa och omfattar samtliga som färdas i bilen.
Fram till 2015-02-22 hette försäkringen Falck Euro Assist Plus och gällde även i större delen av Europa. Men när bilen blev 15 år ändrades försäkringen till Falck Väghjälp Sverige 15+.
Försäkringsvillkor: 2015-03-11
Försäkringsvillkor: 2014-09-15
Försäkringsvillkor: 2012-09-01