Hans köper en begagnad Saab 9-3 i maj 2017.
Hans låter Bilprovningen kontrollera bilen som vanligt. Bilen får ingen anmärkning.
Detta är sista året som man får protokollet som en papperskopia i handen. Från och med nästa år blir det endast digitalt via "Mina sidor".
Hans beställer även e-diagnos för att läsa av felkoder och får samma felkod som förra året:
Mätarställning: 192611 km.
Sedan någon månad tillbaka har bilen varnat för att både höger och vänster blinkerslampa fram inte fungerar. Felet är intermittent. Ibland är det fel under flera dagar och sedan plötsligt fungerar det igen.
Det kan ju antingen vara fel på lamporna, glappkontakt i lampsockeln eller fel i kablaget. Som en första åtgärd låter Hans verkstaden byta båda blinkerslamporna fram, en morgon innan han åker till jobbet.
Christer hos Aros All-Bilservice är mycket duktig. Han byter lamporna på ungefär samma tid det tar honom att skriva ut fakturan. Enligt instruktionsboken måste flera detaljer demonteras för bytet, men Christer fixar det på annat sätt, baserat på erfarenhet.
Mätarställning: 191716 km, och kostnad 228 SEK.
Hans låter Däckia skifta från vinter- till sommardäck som vanligt. Två av de befintliga däcken har dåligt mönsterdjup och därför köper han två nya däck av samma typ.
Mätarställning: 183029 km.
Kostnad: 5288 kronor för skifte, Däckhotell Brons och två nya sommardäck Pirelli Cinturato P1.
Hans lämnar bilen för årlig service "Saab 3D Original Service". Någon vecka tidigare har han fått påminnelse i form av brev.
Förutom utökad service behöver fronten fixas till efter okänd parkeringsskada samt byte av höger halvljus och skyltbelysning bak.
Mätarställning: 182105 km, och kostnad 6945 SEK.
Rönnby till Bäckby till Finnslätten: GPX-fil | Garmin data
Finnslätten till Bäckby till Finnslätten: GPX-fil | Garmin data
Hans låter Lota Bilvård göra bilen fin invändigt medan han själv går och äter lunch på restaurang Mälarhöjden som ligger nära på Tunbytorp.
Det var nog ett år sedan han sist dammsög bilen och det är mycket grus och granbarr att avlägsna.
Kostnad: 800 kronor.
Hans åker till Segeltorp över dagen och när han passerar Essingeleden vid Kristineberg blir han debiterad trängselskatt.
Fakturan på 22 kronor dyker upp några veckor senare.
Kostnad: 22 kronor.
Däckia skiftar från sommar- till vinterdäck som vanligt.
Kostnad: 1295 kronor för Däckhotell Brons och skifte.
Hans låter Bilprovningen kontrollera bilen som vanligt. Bilen får ingen anmärkning.
Detta är sista året som man får protokollet som en papperskopia i handen. Från och med nästa år blir det endast digitalt via "Mina sidor".
Hans beställer även e-diagnos för att läsa av felkoder och får samma felkod som förra året:
Mätarställning: 176403 km.
Sedan den 10 juni har de skramlat i underredet. Det blir lite värre för varje vecka. Avgaspiraten kan fixa bilen med kort varsel och får också byta vänster fram positionsljus som slocknat.
Hans åker buss fram- och tillbaka till jobbet på förmiddagen medan bilen lagas.
Kopparlunden till Hälla och tillbaka: GPX-fil | Garmin data
Blinkerslampan höger fram har under ett halvår ibland fungerat och ibland inte. Nu har den varit ur funktion i 10 dagar så Hans åker till Aros All-Bilservice för byte. Men just idag fungerade den befintliga lampan. Den byts i alla fall ut.
Det är lite knöligt även för den erfarna serviceteknikern att få fast lampan. Kostnad 163 SEK.
Hans låter Däckia skifta från vinter- till sommardäck som vanligt. Två av de befintliga däcken har i princip olagligt mönsterdjup och därför köper han två nya däck av samma typ.
Kostnad: 1295 kronor för skifte och Däckhotell Brons.
Kostnad: 4415 kronor för två nya sommardäck Pirelli Cinturato P7.
Hans lämnar bilen för årlig service samt byte av torkarblad.
Mätarställning: 168126 km, och kostnad 3726 SEK.
Hans låter Däckia, som nu flyttat till Erikslund, göra hjulinställning då däcken slits mycket ojämt enligt telefonsamtal veckan före.
Mätarställning: 166401 km, och kostnad 1500 SEK.
Däckia skiftar från sommar- till vinterdäck som vanligt.
Kostnad: 1295 kronor för Däckhotell Brons och skifte.
Hans låter Bilprovningen kontrollera bilen som vanligt. Bilen har ingen anmärkning.
Hans beställer även e-diagnos för att läsa av felkoder och två felkoder:
Mätarställning: 159847 km.
Sedan en tid fungerar inte vänster halvljus, höger parkeringsljus och skyltbelysning. Och höger framdörr knakar i uppfällt läge.
Allt detta fixas på morgonen av favoritverkstaden.
Mätarställning: 159610 km, och kostnad 1095 SEK.
Under lördagen stannar motorn plötsligt under färd vid 4 tillfällen under ca 30 minuters effektiv körning. Först två stopp på Vasagatan vid Rocklunda, sedan ett stopp på Stockholmsvägen och slutligen ett stopp på Klockargatan.
Efter det sista stoppet inser Hans att han inte vågar köra längre och han ringer efter bärgning.
Måndag morgon åker Hans över till verkstaden för att lämna nycklar och en felbeskrivning. Torsdag morgon kan han hämta bilen igen. Verkstaden kan inte återskapa felet och inga felkoder finns. Men felaktig vevaxelgivare kan misstänkas och den är därför utbytt.
Mätarställning: 1x8500 km, och kostnad 3077 SEK.
Hans låter Däckia, som ligger vid arbetsplatsen, skifta från vinter- till sommardäck som vanligt."
Kostnad: 1199 kronor för skifte och Däckhotell Brons.
Hans lämnar bilen för årlig service "Saab 3D Original Service". Egentligen vill han också att ECU:n byts men det vill verkstaden inte göra eftersom inga felkoder finns och "motorn går som en klocka".
Mätarställning: 146640 km, och kostnad 1995 SEK.
Hans lämnar tillbaka hyrbil i Linköping, tar taxi till verkstaden och hämtar KKH461. Motorlampan är släckt och felsökning har gjorts och bilen startar som vanligt.
Här Hans ska åka från parkeringen vid Ikanohuset i Linköping startar inte bilen, trots att startmotorn snurrar. Han ringer efter bärgning men gör nytt startförsök efter 45 minuter och då startar bilen, dock med tänd "Check engine".
Hans vågar inte åka hem hela vägen till Västerås utan lämnar in bilen på verkstad. Hans bror Johan hämtar upp honom och skjutsar till Cirkle-K där han hyr en bil som han får ha från torsdag kväll till tisdag kväll.
2022-02-28 Faktura för diagnos, Linköping
Datum, tid | Plats | Beteende | Anmärkning |
---|---|---|---|
24 feb, 14:00 | Tornby, Linköping | Tänder inte vid startförsök. Startar efter 45 min vila | Motorlampan lyser efteråt |
5 mar, 18:30 | Kopparlunden, Västerås | Tänder inte vid startförsök. Startar efter 5 min vila och öppen förardörr | – |
15 mar, 08:30 | Hemdal, Västerås | Tänder inte vid startförsök. Startar efter 5 min vila och öppen förardörr | – |
19 mar, 13:30 | Centrum, Västerås | Tänder inte vid startförsök. Startar efter 5 min vila och öppen förardörr | – |
19 mar, 14:40 | Hälla, Västerås | Tänder inte vid startförsök. Startar efter 5 min vila och stängd förardörr | – |
20 mar, 14:00 | Viksäng, Västerås | Stannar plötsligt under färd. Kan startas efter 1 minut. | – |
26 mar | Västerås | Startar som den ska vid 4 av 6 tillfällen. Måste vänta 3 minuter vid de andra 2 tillfällena. | – |
27 mar | Västerås | Startar som den ska vid 7 tillfällen under dagen. | – |
28 mar | Västerås, Stockholm | Startar som den ska vid 3 av 4 tillfällen. Måste vänta 5 minuter vid startproblemet. Åker 25 mil utan problem. | – |
29 mar | Västerås | Startar som den ska vid 4 av 4 tillfällen. | – |
30 mar | Västerås | Startar som den ska vid 3 av 5 tillfällen. Får vänta 5 minuter vid ett tillfälle och 7 minuter vid det andra. | – |
31 mar | Västerås, Hallstahammar | Startar som den ska vid 2 av 4 tillfällen. Får vänta 20 minuter vid ett tillfälle och 15 minuter vid det andra. | – |
1 apr | Västerås | Startar som den ska vid 3 av 3 tillfällen. | – |
2 apr | Västerås | Startar som den ska vid 3 av 3 tillfällen på förmiddagen. Men... på eftermiddagen stannar den under färd, 2 gånger på Vasagatan, en gång på Stockholmsvägen och en gång på Klockargatan. Allt inom 30 minuters körning. Alla gångerna startar inte bilen direkt efteråt utan efter 2-5 minuter. Han ringer bärgare som tar bilen till helgstängd verkstad. De gånger den inte startar rör sig inte varvräknaren under startmotorns snurrande. De gånger den startar rör sig varvräknaren en bit från 0. | – |
Däckia skiftar från sommar- till vinterdäck som vanligt. Eftersom mönsterdjupet på de 2 äldsta däcken är dåligt köper han 2 nya däck.
Kostnad: 4686 kronor för Däckhotell Brons, skifte och 2 däck Pirelli WICEZE.
Hans låter Bilprovningen kontrollera bilen och den blir godkänd.
Hans beställer även e-diagnos för att läsa av felkoder och två felkoder hittas varav den ena antagligen åtgärdades i måndags:
Mätarställning: 139908 km.
Sedan en tid tillbaka fungerar inte dimljus bak och inte heller lucköppning bak. Bilen lämnas in och elfelet lagas.
Utmärkt service som vanligt. Även trasigt vänster positionsljus och en nummerplåtsbelysning byts ut.
Mätarställning: 138500 km, och kostnad 997 SEK.
Hans lämnar bilen för årlig service "Saab 3D Original Service". Eftersom den gått 13000 mil är det dags att byta olja i automatväxellådan och många filter.
Mätarställning: 127320 km, och kostnad 6759 SEK.
Hans låter Däckia, som ligger vid arbetsplatsen, skifta från vinter- till sommardäck som vanligt. Eftersom mönsterdjupet på de gamla däcken närmar sig gränsen köper han 4 nya Pirelli New Cinturato P7. Beskrivning: "Hög prestanda för premium- och SUV bilar med ett starkt fokus på säkerhet på våta underlag, körsträcka och rullmotstånd."
Kostnad: 999 kronor för Däckhotell Brons, samt 6226 kronor för 4 nya sommardäck.
Hans låter Däckia göra hjulinställning då däcken slits ojämnt.
Protokollet visar att det var nödvändigt, då det finns en del röda siffror på värden, innan justering.
Mätarställning: 123346 km, och kostnad 1500 SEK.
Hans låter Bilprovningen kontrollera bilen. I år sker besiktningen endst 20 dagar innan sista besiktningsdag. Anledningen är att dragkroken var tvungen att repareras först, efter olyckan.
Bilen blir godkänd utan anmärkning.
Mätarställning: 119801 km.
Hans lämnar in sin bil för reparation efter trafikolyckan den 9 oktober. Under reparationstiden får han en hyrbil.
Den 8 december lämnar han in hyrbilen och får tillbaka sin fint reparerade Saab. Verkstaden har bytt:
Däckia skiftar från sommar- till vinterdäck som vanligt. Eftersom mönsterdjupet på de 2 äldsta däcken är dåligt köper han 2 nya däck.
Kostnad: 4434 kronor för Däckhotell Brons, skifte och 2 däck Pirelli W.ICE ZERO XL.
Hans är på väg västerut på E18 mot Ica Maxi Erikslund. Den andra bilen framför Hans bromsar tvärt i 80 km/h. Bilen framför Hans lyckas bromsa in, och även Hans bromsar hårt och lyckas undvikas att köra in i framförvarande bil med några meter tillgodo. Men Hans blir påkörd lätt bakifrån och den bilen blir i sin tur påkörd lite hårdare av en annan bil. En klassisk kökrock.
Ett telefonsamtal till 112 resulterar i 2 ambulanser och en brandkårsbil. Ingen behöver dock uppsöka lasarett men brandkåren skyfflar upp bildelar och ser till att fordonen flyttas från körfältet. En polisbil är på väg till annat uppdrag men stannar till när de ser olyckan.
Krocken inträffar 14:30 och endast en kort tid därefter finns nyheten på aftonbladet.se, skriven av textrobot.
Hans bil får lättare skador på bakpartiet, bland annat dragkroken viks upp 90 grader. Bilen bakom Hans får större skador och den 3:e bilen måste bärgas eftersom den får stora skador och utlösta krockkuddar. Ingen person skadas dock.
Hans lämnar bilen för årlig service. Byte av olja, kupéfilter, och glödlampor är beställt. Men vid inspektion upptäcks att även bromsskivor både fram och bak behöver bytas. Fram är de utnötta och bak är de rostiga.
Kostnad: 11456 kronor.
Hans låter Däckia, som ligger vid arbetsplatsen, skifta från vinter- till sommardäck som vanligt, tidigt en torsdagmorgon. Kvittens och påminnelser kommer som SMS till iPhone.
Kostnad: 799 kronor för Däckhotell Brons, samt 239 kronor för biltvätt på Car Wash Center kvällen innan.
Hans låter Bilprovningen kontrollera bilen före snön kommer.
Den underkänns för att halvljusinställningen är för låg, utan krav på återbesök. Hans fixar det via Aros All-Billservice veckan efter. Dessutom får de byta bilbatteri som besiktningsmannen påpekade har för låg kapacitet.
Mätarställning: 99014 km.
Hans låter Däckia skifta från sommar- till vinterdäck som vanligt.
Hans kan vänta till januari 2019 innan det är dags för besikning. Men han tycker det är trevligare att åka till Bilprovningen när det är snöfritt och bokar tid redan i november.
Mätarställning: 80048 km.
Hans låter Däckia skifta hjulen som vanligt.
Hans köper även två dubbade vinterdäck och har därmed fyra nya dubbade vinterdäck eftersom han köpte två förra vintern.
"Dags för service" står det på displayen i början av juni. Björkmans bil gör servicen vid mätarställning 72320 km.
När Hans ska åka till jobbet denna vintermorgon råkar han manövrera sin förararsätets sidoruta. Den lossnar och ramlar ner i dörren.
Han åker direkt till Björkmans bil med bilen, lämnar in den, och tar bussen till jobbet.
Efter några timmar ringer verkstaden och meddelar att bilen är färdig.
Hans tycker det är ett krångligt och allvarligt fel, men det kostar endast SEK 495.
Första besiktningen för Hans sker i november. Besiktningsperioden är 2017-11-01 till 2018-03-31, enligt slutsiffra 1, men Hans vill vara tidigt ute.
Den 20 maj 2018 ändras besiktningsreglerna för att anpassas till EU-standard. Istället för att slutsiffran ska avgöra tid för besiktning varje år, gäller 14-månadersintervall från föregående besiktning.
Mätarställning: 62049 km.
Hans har haft däckhotell till sina tidigare bilar och så även för denna. Han lämnar in de 4 vinterdäcken till Däckia som ligger endast 50 meter från hans arbetsplats.
Hans köper bilen 2017-05-22 via en annons på Blocket. Han har då provkört den en gång.
Mätarställningen står på 5xxxx km.