Stures dagbok år 1979

Sture Sundgren 58 år, skriver endast noteringar på lösa papper. Noteringarna är inlagda på aktuella dagar i efterhand.

« 1978 | 1979 | 1980 »

Noteringar för 1979.

Dagbok 1979

Det skrivs ingen dagbok, endast anteckningar på lösa papper.

Texten är återgiven som den är nedskriven med några få justeringar.
Platsinformationen per dag är tillagd.
Ibland finns kommentarer skrivna år 2023 och senare. De är markerade med hakparenteser: [tillägg] med namn på den som kommenterat.
För textkorrigering se Stures dagböcker, textändringar

Anteckningar, 11 sidor.

Januari till februari 1979

Anteckningar 18–20 mars.

Mars 1979

Anteckningar i mars.

söndag
Linköping > Arlanda > Palermo > Cefalu

Landade i Palermo 21:45.

+17ºC varmt, hade slutat regna, sommarluft.

Hotel Sabbie d'Oro.

[Sture och Agda åker till Cefalu, samma plats som förra året: Dagbok 1978-03-05.] Hans S.

måndag
Cefalu > Castelmola > Cefalu

Tog en promenad i bergsvägarna här ovan. Allt blommar och lyser och doftar. Våren har kommit mycket längre nu än den hade när vi var här förra året, 2 veckor tidigare. Det är som en svensk försommar men med ännu större blomsterprakt.

På kvällen kyckling-fest uppe i Castelmola. Det känns som en ljum vårkväll när vi åker hem vid midnattstid.

tisdag
Cefalu > Palermo > Cefalu

Vi åker med tåget till Palermo i sällskap med Siri och Evert som vi träffat här. De är från Sundsvall (Brämön). Resan till Palermo tar en timme.

Där vandrar vi omkring på gatorna efter min karta och beskådar de otroligt vackra konstnärligt utsmyckade byggnaderna, bland annat Quattro Canti där Via Vittorio Emanuele och via Macqueda korsar varandra.

Vi besöker den vackra (enastående) Cappella Palatina dei Normanni och vandrar tillbaka på Via Roma då Siri plötsligt ropar på polis. En "väskryckare" försvann på moped med hennes handväska. En ung sicilianska försöker hjälpa men råkar själv ut för samma sak. Blir förtvivlad: "Santa Maria, Bella Sicilia" ---. Hon blir också skadad i ett finger vid överfallet och vi måste gå till polisens sjukavdelning. Äntligen kommer en polis som pratar engelska (lite).

Den unga sicilianskan som förklarar med gester och ljud att hon har två barn hemma visar en rörande vänlighet mot oss turister. Hon tycker liksom att det är värst för oss.

Så småningom får Agda och jag en "vådlig" biltur till polisens huvudstation (nära katedralen) där Siri och Evert och sicilianskan redan varit en stund. Där skrivs rapport med hjälp av engelsktalande poliser så att Siri kan försöka få ersättning av sitt försäkringsbolag. Där är också ett amerikanskt par som blivit "väskryckta" och är förtvivlade över att de förlorat både pass, pengar och biljetter hem.

När vi är färdiga hos polisen går vi och ser på katedralen som ju också är en stor sevärdhet. Sedan till ---- där vi tar en espresso i väntan på tåget till Cefalu. Det är expressen till Rom vi kommer med och med sovvagnar och allt.

onsdag
Cefalu

Det är som en varm sommardag idag. Agda har legat vid poolen medan jag var ute och fotograferade.

Vid middagstiden vandrade vi tillsammans med Evert och Siri upp mot berget i Cefalu. De hade köpt bröd, fårost, valnötsost och en ost till. Dessutom skinka och "fårkorv" samt en flaska Aurora rödvin. De hade också kokt kaffe som de hade i termos.

Vi gick och gick uppför och solen brände. Vegetationen var slösande grön och mängder av "nya" blommor såg vi.

När vi gått lite över en timme var vi på andra sidan klippan och såg byarna där nere. En betagande syn. Och längst ute vid horisonten stack minst tre vulkanöar upp som pyramider ur havet. Och ur en kunde vi se rök stiga upp. Den rök som en "mila".

När man är där uppe och ser den lilla staden nedanför, med fiskehamnar och kyrkor samt i söder den höga "Gibilmanna-kullen" (över 1000 m) känner man sig liten i världen.

Siri och Evert hade köpt så mycket god mat och vin som vi bullade upp och vi njöt av både maten, utsikten, grönskan, blommorna och solskenet.

Siri, Sture och Agda på Cefalo-klippan.
Hans S.

När vi "länsat faten" (påsarna) vandrade vi ner igen och fick kontakt med en italiensk familj som jag fotograferade och skall sedan sända kort till.

På vägen hem åt vi en glass på en trattoria och kom lagom hem till hotellet för en middagslur före maten.

torsdag
Cefalu > Gibilmanna > Gratteri > Cefalu

Idag har vi vandrat i Cefalu och handlat lite. Vi gick i de gamla gränderna där svartklädda kvinnor sopade framför sin dörr och hälsade "Bon Giorno" på oss.

Efter lunchen var vi med på en utfärd till Gibilmanna och Gratteri. Vid Gibilmanna besåg vi den vackra katedralen som ligger 800 meter över havet. Den var klädd med färska doftande blommor och en franciskanermunk gick där och pysslade. Utanför är en staty av den helige Franciskus.

Vi fortsatte sedan ner till den lilla byn (staden) Gratteri där vi besökte de tre systrarnas trattoria. Drack vin och åt varma bröd, köpte en duk som de sytt.

Utanför i gränderna sprang en massa barn som ville bli fotograferade och jag tog en bild av några. De skrev sina adresser och en visade var han bodde. Det är visst det roligaste de vet när Trivselresors buss kommer, sa Rosanna.

Framåt 18:00-tiden var vi nere vid hotellet igen.

söndag

Anteckningar i augusti.

lördag
Linköping > Västerås > Linköping

Jag är på väg till Hans och Kristina och Klas i Västerås. Sitter nu på tåget. Vi är i Flen nu.

Jag sitter och önskar att de måtte sluta regna. Det har regnat i juli och det regnar i augusti.

Johan är med sina kompisar till Vamborgs sommarstuga vid Yxningen, där de skall fånga kräftor.

Agda jobbar på infektionskliniken.

Det har slutat regna.

Är nu på hemresa. Råkade ut för en pratsjuk och högröstad kommunalarbetare från Nyköping som sade sig vara bästa kompis med Gösta "Snoddas" Nordgren. Satt bredvid mig både på bort- och hemresan mellan Flen och Västerås.

Det var annars roligt att besöka Hans och Kristina och Klas i deras nya lägenhet (vid Rönnby tror jag). Det var ett mycket trevligt bostadsområde och en bra lägenhet men dock ganska långt från centrum. Å andra sidan är där nära till skogen där det fanns både svamp, blåbär och lingon.

Klas var glad och god idag, men somnade när de var med mig till tåget.

Nu är jag alltså på väg hem och tåget står stilla och väntar i Katrineholm.

Hemma sitter Agda och väntar.

Det är lugnt och avstressande att resa med tåg, men man får ha tålamod vid väntande på andra tåg.

[Sture gör en dagsutflykt med tåg till Västerås. Klas är 2 år.] Hans S.