Stures dagbok år 1978

Sture Sundgren 57 år, skriver endast noteringar på lösa papper. Noteringarna är inlagda på aktuella dagar i efterhand.

Noteringar för 1978.

Dagbok 1978

Det skrivs ingen dagbok, endast anteckningar på lösa papper.

Texten är återgiven som den är nedskriven med några få justeringar.
Platsinformationen per dag är tillagd.
Ibland finns kommentarer skrivna år 2023 och senare. De är markerade med hakparenteser: [tillägg] med namn på den som kommenterat.
För textkorrigering se Stures dagböcker, textändringar

Anteckningar, 12 sidor.

Januari till februari 1978

Anteckningar 5 mars.

Mars 1978

Anteckningar i mars.

Linköping > Arlanda

Vi är på väg till Sicilien. Buss från Linköping i snöglopp och disigt väder. Efter vägen har det stigit på sådär en 15 personer (till Södertälje). Om en timme ska vi vara i Arlanda (18:05).

Vi har lämnat Johan (som var hos Anders) och katten Tusse. De får klara sig själva i en vecka.

Det ska bli spännande att uppleva klimatet i Palermo där vi stiger av flygplanet vid 22:30-tiden ikväll om tiderna kan hållas. Sedan vi landat har vi dock en bussresa kvar till Cefalo där vi ska bo på Sabbie d'Oro. Det är 7 mil och tar väl minst en timme.

Arlanda

Nu när klockan är 20:00 ska vi strax lyfta från Arlanda (om 5 minuter sa kapten just nu). Det är Scanair:s Boeing 727 för 131 passagerare men den är inte fullsatt. Vi hamnade här i bakre avdelningen för rökare för att det var fullt i främre avdelningen för icke-rökare. Få se nu om vi får någon god smörgås eller annat.

Alla här ombord ska visst till samma hotell (Sabbie d'Oro) i Cefalu. Det är både nya och gamla här, mest äldre (>50 år), minst ungdomar. Jag sitter med två ungdomar vid min sida. Agda är på andra sidan gången. (Nu ska vi visst starta.)

Arlanda > Palermo

Nu är klockan 21:45 och vi befinner oss någonstans över Tyskland (eller kanske Österrike) tror jag. Vi har just ätit 3 mackor och druckit öl och kaffe och det känns riktigt bra.

Kaptenen har meddelat att vi flyger vägen Hamburg – Innsbruck – Florens – Rom – Palermo. I Palermo är det "bara" +13ºC sa han. Kanske vi ändå uppfattar de som varmt det ju var ≈0ºC när vi lämnade Arlanda.

Flygtiden skall bli 3 timmar och 20 minuter meddelade piloten. Vi är väl där strax före 24:00 gissar jag.

Vi sitter på platserna 14C och D och det är ungefär "midskepps". Det går väldigt jämnt och vibrationsfritt.

Arlanda > Palermo

Klockan är nu 23:00 och piloten meddelar att vi ser ljusen från Rom till höger. Vi beräknas landa i Palermo om en halvtimme.

Nu 23:10 märker vi att vi "går neråt".

torsdag
Cefalu

Agdas födelsedag.

Vi sitter nu i bussen utanför Sidoro och ska starta en resa tvärs över ön till Catania och Etna.

Det är +14ºC nu på morgonen 08:00, men lite mulet.

lördag
Cefalu

Nu närmar det sig slutet på vår resa här på Sicilien. Jag sitter och skriver här på altanen vid hotellets södersida. Här bränner solen "enormt". Vi får nog inte sitta här mer än en halvtimme, ovana som vi är vid solen. Men i natt frös vi på rummet. Jag blev förkyld.

Vinden är nordost och ligger på här på norrsidan av ön och havet dånar. Den långgrunda stranden gör att bränningarna blir höga.

Om man går igenom intrycken från hela veckan så är det både positiva och negativa. Mest är det positiva, men vädret har inte alltid varit så bra och kylan på rummet på nätterna drar ner helhetsvärdet. De som bor åt södersidan har dock varmare. De kan sitta och solbada på sina balkonger hela förmiddagarna och kanske också eftermiddagen.

[Sture och Agda kommer att åka tillbaka till Cefalu i mars nästa år också: Dagbok 1979-03-18.] Hans S.

April till juni 1978

Anteckningar 1 juli.

Juli 1978

Anteckningar i juli.

lördag
Linköping > Tällberg > Åsarna

Vi åkte 07:45 från Getingstigen, i regn. Regnet följde oss nästan till Kårböle. Vi åkte över Boda, Furudal, Los, Hogdal, Rätan och till Åsarna.

Genom Dalarna tog vi vägen Borlänge – Leksand och svängde sedan in till Tällberg och såg på "vår gamla Granlundsgården". Där var vi på semester och firade midsommar. Jag tror det var 1959.

Det var roligt att återse den gamla stugan där vi igenkände (genom fönstret) de gamla kubbstolarna och bordet samt dalamålningarna på väggarna. Golvet var nu slipat och fernissat så blankt. Hyresgästerna som nu var där var inte hemma så vi kunde inte komma in i stugan.

[Fotoalbum sommaren 1960: Semester 1960: Tällberg.]

Vid 18:00-tiden var vi i Åsarna, och då tittade solen fram, äntligen.

Vi hade logi på Åsarna hotell där det var bra.

Åsarna > Kyrktåsjö

Vi fick frukost på hotellet 08:00.

Vi fortsatte sedan förbi Svenstavik – Brunflo – Östersund – Strömsund och till Kyrktåsjö där jag nu sitter och skriver.

Klockan 11:15 var vi här och svärmor var då i kyrkan. Vädret var mulet och disigt och på kvällen regnade det.

måndag
Kyrktåsjö

Nu idag skiner solen och här är nu en härlig juli-värme, nästan vindstilla och omkring +20ºC.