Hans Sundgren 20 år, tjänstgör som signalmatros på torpedbåten HMS Spica, T121 från december 1976 till september 1977.
Efter 3 månaders grundutbildning i Karlskrona åker Hans till Gålö i Stockholms skärgård. Där påbörjar han sin tjänstgöring på HMS Spica, T121, torsdagen den 9 december 1976.
Förflyttning från Karlskrona till Gålö startar dagen innan 21:00 med buss. Hans har tung sjösäck och sover nästan hela tiden på bussen. Han anländer till Muskö 04:00. Därefter buss till Vitså och sedan båt till Gålö 09:00.
Hans kommer att bo på fartyget i 9 månader och får skeppsnummer 1, "förste signalman". År 1977 finns det inga kvinnliga värnpliktiga men i framtiden ändras beteckningen från signalman till signalmatros.
Hans blir tilldelad fartyg och befattning den 23 november i Karlskrona och skriver ett brev hem om detta.
"… Vet att jag kommer att bli stationerad på en torpedbåt som heter "Spica" och är stationerad i Stockholm. Den har 6 torpeder som ska användas att sänka stora kryssare och jagare. Båten är ca 20 meter lång, 30 mans besättning och supersnabb. (Turbindriven = flygplansmotor). Det är den värsta båt som finns om man ser till buller och sjösjukegungning. Vi jobbar med hörlurar hela tiden."
Under sin tid på torpedbåten skriver Hans brev hem. Utdrag ur dessa återges.
Oftast skriver han breven på kvällen liggande i hytten. Ibland när han har vakttjänst under natten, skriver han breven sittande i stol på manöverbryggan.
"… Tågresan gick bra men det blev inte så mycket sömn. Det har snöat hela dagen så vi har sopat snö och kommer att fortsätta natten igenom. Jag går vakt igen 20:50-23:00.
Har varit och styrketränat och duschat och bastat. Sköönt.
En motor på Spica är trasig så imorgon bitti måste vi åka till Muskö in i bergtunnel och laga felet. Vi blir nog kvar där över julen. …
Om du vill ha tag på mig får du väl ringa det gamla numret och fråga om telefonnummer till Muskö och Spica. Om du skickar brev så kommer det säkert fram ändå. Det bara eftersänds och blir kanske en dag försenat. …
Klockan är nu 19:00 och jag skall vila lite och fixa inför min vakt ikväll. …"
"… Idag gick vi till Muskö alltså (26 knop). Härifrån är det lite längre till Stockholm men jag kan nog i alla fall hinna med det vanliga tåget. Det snöar fortfarande och är svinkallt. …"
Hans skriver dagbok under sin tid på HMS Spica.
I december är det fortfarande öppet vatten i Stockholms skärgård, men senare kommer isen.
"Klockan är nu 20:30 och vi är bara 5 värnpliktiga på fartyget. Inget befäl. Jag har just satt i mig en kopp vispgrädde och ett par mackor.
Sov 1 timme söndagnatt. Möter massor av kul folk de 2 och en halv timme jag sitter på stationen i Linköping. Klasskamrater, brottslingar, pendlare och utesovare. Mitt tåg skulle gå 02:35. Klockan 02:37 hoppade jag på det. Jag höll på att missa för att jag trodde det bara var ett posttåg. Kom till fartyget 07:20 i alla fall. Jobbade hela dagen sedan. Såg en långfilm om torpedbåtar på TV till 24:00. Sov 2 timmar. Gick vakt-tjänst 1 timme. Sov 3 timmar.
Jobbade hela tisdagen. Bastade på kvällen och lade mig 24:00. Sov till 06:30. …"
Vi är bara 5 st över helgen. Tackvare att jag bytt vakt-tjänst så får jag nu gå vakter 6 dagar i rad. Men konstigt nog blir man inte så sömning ändå. …"
Faktum är att jag stortrivs. Jag har sysslor som maskinskrivning, gå till posten och berget för stencilering. …"
Jag har nu fått vaktlista för hela tiden. Jag blir borta en helg varje månad. …"
"Jag blir borta 3 veckor i februari också, på grund av vår hemliga patrulltjänst vissa dagar.
Snart är klockan 00:00 och då kommer en kille som vill ha avlösning, så då får jag kliva upp på kajen i 2 timmar och vandra.
Nu är klockan 00:10 på söndagmorgonen. Skall vila 2 timmar sedan gå vakt till 03:00. …"
Det är vinter och isflak i Stockholms skärgård. HMS Spica övar att bogsera HMS Piteå, T138 bland isflaken.
"… Nu ska jag snart ta en bastu och en tur på testcykeln, sedan postar jag det här brevet (23:00).
"… Vi ligger nu på land i en bergtunnel. TV och radio fungerar inte. Det tar 15 minuter att gå ut genom tunnlarna. Toaletten ligger bakom 2 stora elektriska stötvågsportar. Inget vidare alltså. Inget besked om permis än. Det är bestämt att Spica går till Karlskrona den 1 februari. …"
"… Har just gått på min vakt. Ska gå 2 timmar. Idag blir det inte så kul. Vi ska tillbaka till Gålö och sedan städar vi inför inspektionen på fredag (vi har städat hela veckan).
Tog en öl och en kaka igår kväll med polarna för 3 kronor. Så nu har jag precis till hemresan + telefon-enkrona (22 kronor). VPL-10 kostar 10 kronor, in till stan går det på 7 kronor och hem 3,5 kronor. Det blir 20,5 kronor (2 dagslöner).
Jag sitter på en stol på däck. Här inne i bergtunneln är det ju sol jämt. …"
"… Imorgon sticker vi alltså till Karlskrona. Skönt att röra på sig lite. …"
"… Var på sjön från 10:00 till 21:00 igår. Det tog 7 timmar till Karlskrona. Jättetrött. Ligger efter med sömnen. Jag tar 16:00-tåget imorgon …"
Torpedbåten far genom isflaken på fjärden, och kulsprutan KSP 58 är redo. Signalmännen har också stridstjänsten kulspruteskytt.
Kulsprutan väger 11 kg men eftersom den är monterad på en balanserad fjäderupphängning är den lätt att hantera för signalmän som Hans.
Vid ett tillfälle laddas kulsprutan med skarp ammunition. En röd plasthink slängs i på öppet vatten och Hans ska pricka hinken medan övrig besättning tittar på.
Manövreringsövning innebär att manöverofficeren på bryggan ska styra fartyget nära en livboj som kastats ut.
Till slut är fartyget så nära att matrosen på däck kan hämta upp livbojen med båtshaken.
Översikt över signalbryggan där två signalmän, skeppsnummer 1 och 2, har sin tjänstgöringsplats.
Detaljer runt signalbryggan.
Torpedbåten har en signallampa på babordssidan och en på styrbordssidan. Under normal gång räcker det med att en signalmatros sköter båda lamporna. Vid högre stridsberedskap är det dock alltid två signalmän.
Normalt blinkar man med vitt ljus. Men under natten kan signallampan blinka rött eller grönt genom att färgade filter fästs på lampan. Det vita ljuset är alltför starkt när det är mörkt.
För att effektivisera överföringen av optiska meddelanden använder man koder.
aaa... | Anrop, upprepa tills fartyget svarar |
Lång signal | Svar på anrop |
FB1 | Signalera långsammare |
FB2 | Signalera snabbare |
FB3 | Signalera tydligare |
E | Jag girar styrbord |
I | Jag girar babord |
S | Mina propellrar arbetar för back |
ZA | Använd högsta möjliga fart |
ZB | Använd högsta fart |
ZC | Använd full fart |
ZD | Använd 3/4 fart |
ZE | Använd halv fart |
ZF | Använd sakta fart |
ZG | Använd minsta möjliga fart |
ZI | Använd upphävande av farten |
ZN | Använd sakta halv fart |
ZO | Använd sakta sakta fart |
ZP | Använd sakta lägsta fart |
ZQ | Er fart frågas |
ZR_ | Min fart _ knop |
ZS_ | Min för tillfället högsta fart _ knop |
Z_ | Full fart skall vara _ knop |
Å_ _ _ | Samtidig gir styrbord till _ _ _ |
Ö_ _ _ | Samtidig gir babord till _ _ _ |
ÅB | Samtidig gir styrbord 45 grader |
ÖB | Samtidig gir babord 45 grader |
ÅC | Samtidig gir styrbord 90 grader |
ÖC | Samtidig gir babord 90 grader |
ÅD | Samtidig gir styrbord 135 grader |
ÖD | Samtidig gir babord 135 grader |
ÅF | Samtidig gir styrbord till kontrakurs |
ÖF | Samtidig gir babord till kontrakurs |
ÅH_ _ _ | Successiv gir eller svängning styrbord till _ _ _ |
ÖH_ _ _ | Successiv gir eller svängning babord till _ _ _ |
ÅI_ _ _ | Gir i tur styrbord till _ _ _ |
ÖI_ _ _ | Gir i tur babord till _ _ _ |
ÅK | Formera flankformering styrbord 45 grader |
ÖK | Formera flankformering babord 45 grader |
ÅL | Formera linje styrbord |
ÖL | Formera linje babord |
ÅM | Formera flankformering styrbord 135 grader |
ÖM | Formera flankformering babord 135 grader |
ÅN | Formera flankformering styrbord och babord 135 grader |
ÖN | Formera flankformering babord och styrbord 135 grader |
ÅU | Formera linje styrbord och babord |
ÖU | Formera linje babord och styrbord |
ÅS | Formera stridslinje höger |
ÖS | Formera stridslinje vänster |
ÅT | Formera stridslinje höger och vänster |
ÖT | Formera stridslinje höger och vänster |
ÄS | Formera stridslinje |
ÄR | Formera fri kolonn |
ÄO | Formera omvänd fri kolonn |
K_ _ _ | Min kurs _ _ _ grader |
NA | Tillkännage er kurs |
C_ _ _ | Kursen skall vara _ _ _ |
X_ _ _ | Huvudkursen skall vara _ _ _ |
SU_ _ _ | Stridskurs _ _ _ |
SV_ _ _ | Reträttkurs _ _ _ |
F_ _ _ | Rättningsbäring _ _ _ |
R_ _ _ | Fienden i sikte i bäring _ _ _ |
LA | Underlätta manövern |
LB | Jag underlättar manövern |
Ä | Återgå till huvudkursen |
OA | Anmälan |
WD | Anbefalld övning börjar |
GT_ | Utnyttja _ gasturbiner |
BI_ | Larmtid _ minuter |
BF_ | Gångberedskap _ timmar |
BG_ | Gångberedskap _ minuter |
BO_ | Sändningsalternativ radio _ / radar _ |
DA | Ni detacheras |
SG | Bullra |
SH | Bilda dimma |
TQ | Skjuttillåtelse torped |
TÅ | Reträttgir styrbord |
TÖ | Reträttgir babord |
TP_ _ _ | Jag har skjutit _ torpeder i _ _ minuten |
Prova själv optisk signalering i webb-appen nedan:
Det finns fyra olika vyer från var du ser signaleringen. Vid vyn "Signalmatros" kan du även höra hur det låter när signallampans persienn-lameller manövreras.
Öppna appen i ett nytt fönster
Signallampan Sig 57-2 är tillverkad av NIFE/Jungnerbolaget i Oskarshamn.
Hans använder högerhanden för signalering med lampa. Handflatan trycker in knappen som tänder lampan medan pekfingret manövrerar "avtryckaren" som öppnar och stänger jalusielameller som "blinkar".
Signallampans yttre:
Förutom signalering med signallampa och flaggor har signalmännen andra uppgifter.
En uppgift är att skjuta ut remsraketer för att störa fiendens radar. I dessa lägen måste signalmatroserna ta på sig hjälm. Remsraketen består av ett stort antal aluminiumfolier som ger fienden eller missiler ett radareko att låsa på.
Signalmännen skjuter även lyskulor. En grön lyskula indikerar att en torped är ivägskickad.
Ibland översköljs signalbryggan av vatten när det går stora vågor. Då krävs det sjöställ som Hans har på sig.
Signalmatrosen har kontakt med internkommunikationen via hörlurar och strupmikrofon. Normalläget är lyssning. När signalmatrosen vill säga något på kanalen trycker han in knappen på den lilla "Push-To-Talk"-dosan (PTT) som sitter på headset-sladden.
Det gäller att se till att "push-to-talk"-knappen inte är intryckt om man vill prata "inofficiellt" med sin signalmatroskamrat på babordssidan.
En av Hans uppgifter som signalmatros är att hissa gångflaggan när fartyget lämnar kaj samt ta ner den när fartyget lägger till vid kaj.
Den grå burken på andra sidan "masten" är det tryckluftsdrivna signalhornet. Signalmatrosen drar i linan för att tuta vid exempelvis backmanöver som innebär 3 korta signaler.
Från maskincentralens manöverpanel styr maskinisten de 3 gasturbinerna och de ställbara KaMeWa-propellrarna.
Vid ordergivning från bryggan till maskin används begreppen babord, styrbord, och mitten för definition av turbinerna. Dessutom används begreppet de båda yttre.
Tio år senare 1987, gör Hans en 2-dagars mönstringsgenomgång på Spica. Han får då tillåtelse att spela in icke-hemlig internkommunikation.
I detta ljudklipp startar maskincentralen de båda yttre gasturbinerna. Därefter kastar torpedbåten loss från hemmabasen Gålö.
HMS Spica kastar loss från Gålö. Det är 4 verksamheter som kommunicerar:
ManO | Maskin | Navigation | Halvdäck |
---|---|---|---|
Halvdäck kopplat. | |||
Maskin kopplat. | |||
Ja. | |||
Starta upp de båda yttre. | |||
Starta upp de båda yttre. | |||
Start styrbords. | |||
Start babords. | |||
ManO. | |||
Det ligger en färja med dykarbeten syd Marbäling. Vi har fått en signal om att vi ska reducera farten där vid passage om vi går den vägen. | |||
Ja. | |||
De båda yttre uppstartade och klara. | |||
Ja | |||
På styrbords framåt en halv. | |||
Styrbords framåt en halv. | |||
Kan vi kasta loss akter? | |||
Ja, loss akter. | |||
Uppfattat. | |||
Styrbords back två. | |||
Styrbords back två. | |||
Styrbords stopp. | |||
Styrbords stopp. | |||
Styrbords framåt två. | |||
Styrbords framåt två. | |||
Styrbords back två. | |||
Styrbords back två. | |||
Styrbords framåt två. | |||
Styrbords framåt två. | |||
Styrbords framåt en halv. | |||
Styrbords framåt en halv. | |||
Styrbords back två. | |||
Styrbords back två. | |||
Styrbords framåt en halv. | |||
Styrbords framåt en halv. | |||
Båda back tre. | |||
Båda back tre. | |||
Båda back två. | |||
Båda back två. | |||
Babords stopp. | |||
Babords stopp. | |||
Halvdäck bryter. | |||
Ja. |
I manskapsmässen äter de värnpliktiga samt fikar, lyssnar på radio och tittar på TV.
Besättningen består av:
Hans är korpral med skeppsnummer 1 och kallas därför för "ettan". Vid slutet av tjänstgöringen blir han furir.
Hans delar 4-manshytten med elkraftsteknikern, signalisten och 1:e kocken. Alla fyra delar ett skåp för personliga ägodelar. Hans har den övre hyllan i underskåpet.
Schemat för dagen beror på om fartyget är stillastående eller under gång.
Måndag till fredag | |
---|---|
06:30 | Utpurrning, tvättning och klädsel. |
07:00 | Frukost. |
07:30 | Stationer för rengöring och/eller arbeten. |
08:00 | Vaktförfångning. |
08:20 | Bort från rengöring. |
08:30 | Övningstiden börjar. |
11:30 | Övningstiden slutar. Lunchuppehåll. |
12:30 | Övningstiden börjar. |
16:30 | Övningstiden slutar. |
16:45 | Fritid för värnpliktig personal. |
17:00 | Middag. |
21:00 | Eldrund. |
23:00 | Tystnad. |
Lördag, söndag och helgdagar | |
08:00 | Utpurrning, tvättning och klädsel. |
08:30 | Frukost. |
09:00 | Vaktförfångning. Vaktkvarteret rengöring och arbeten. |
11:30 | Bort från rengöring och arbeten. Lunch. |
16:30 | Middag. |
21:00 | Eldrund. |
23:00 | Tystnad. |
Alla dagar | |
---|---|
04:00 | Vaktförfångning. |
07:00 | Utpurrning, tvättning och klädsel. |
07:30 | Frukost. |
08:00 | Vaktförfångning. Stationer för rengöring och/eller arbeten. |
08:30 | Bort från rengöring, övningstiden börjar. |
11:30 | Övningstiden slutar. Lunchuppehåll. |
12:00 | Vaktförfångning. |
13:00 | Övningstiden börjar. |
16:00 | Vaktförfångning. |
16:30 | Övningstiden slutar. |
17:30 | Middag. |
18:00 | Vaktförfångning. |
20:00 | Vaktförfångning |
21:00 | Eldrund. |
23:00 | Tystnad. |
24:00 | Vaktförfångning. |
HMS Sirius, T122 är Spicas systerbåt i roten.
Signalmännen har frekvent optisk kommunikation med rotebåten.
Jagaren Småland är ibland med på övningarna.
Senare blir hon museifartyg i Göteborg.
Spica övar tillsammans med minfartygen HMS Älvsborg och HMS Visborg.
Minsveparen Vinö har till uppgift att rensa minor.
Spica passerar henne vid inloppet till marinbasen i Karlskrona.
HMS Spica passerar Falsterbo kanal under sin färd från västkusten till ostkusten.
HMS Spica lämnar flottbasen i Karlskrona.
"… Ingen snö här, 3 grader varmt men det regnar. Har gått vakt-tjänst idag. Jag kommer att vara här i Karlskrona i 3 veckor nu. Sedan åker vi mot Göteborg.…"
"… Soligt väder idag men kallt. Vi var ute på havet igår och vi var ute hela dagen idag.…"
"… Imorgon är det bio igen. Fredag, lördag, söndag går jag vakt och får inte lämna området.…"
HMS Spicas veckoprogram är ett A4-blad som publiceras på insidan av dörren till huvudingången.
Vecka 09 går HMS Spica från Karlskrona till Göteborg, via Helsingborg och Halmstad, med följande program.
Måndag | Fm | Materielkontroller / resterande materielunderhåll. | |
1230-1530 | Navigationsutbildning Örl 41, 42. Inre tjänst (civila kläder). | ÖHK | |
Tisdag | 0800 | Flaggan hissas. Tjänstegrensvis utbildning / övningsförberedelser. | |
1300-1500 | Samövning med attackflyg (samö E1). | LK: 1300 |
|
1500-2000 | Sambands- och stridsledningsövning inom roten. | FT: 2000 Helsingborg | |
Onsdag | Fm | Luftvärnsskjutning mot pilmål (bogserat av Learjet). | Purrning: 0600 Frukost: 0630 Reng/Arbtid: 0700 Klarg.f.gång: 0730 LK: 0800 |
1300-1500 | Sambands- och stridsledningsövning inom divisionen. | FT: 1530 Halmstad |
|
Torsdag | Fm | Navigeringsövning i övningsområde västkusten. | Rutin se onsdag. LK: 0800 FT: 1700 Nya Varvet ÖHG. |
Fredag | Fm | Rent skepp, tvättbyte. | ÖHG |
12:30 | Buss till Valhallabadet (ingen återtransport). | ||
Lördag | Helgrutin | ÖHG | |
Söndag | Helgrutin | ÖHG |
"… Var i Helsingör i går kväll. Var tillbaka 03:00, sov ett par timmar. Jobbade sedan från 07:00 till 19:30. Jag tog kockens kvällsdisk. Urjobbigt. Helt slutkörd nu. Orkar nog inte skriva mer. Göteborg imorgon. …"
"… Befälet var snällt i måndags. Han sade ingenting och rapporterade ingenting. Schysst. Jag var på båten lagom till fika 15:00.…"
"… Jag åker från Göteborg fredag och ankommer med 20:13-tåget till Linköpings central.…"
HMS Spica ligger vid Örlogshamnen "Nya Varvet" i Göteborg under några dagar i mars. Under övningar får Hans utbyta namnsignal med bland annat torpedbåtarna HMS Arcturus, T110 och HMS Rigel, T106.
Hans tar tåget hem till Linköping fredagen den 4 mars.
"… Jag skulle ju komma hem den 18:e mars nu. Men det har blivit så att vakt-tjänsten är splittrad på flera den helgen på grund av att det är civil hamn. Just nu vet jag inte om jag kommer, men jag tror det i alla fall. …"
"… Vi kom hit idag 16:00. Det snöar! Igår var jag på besök på 2 ubåtar. Sedan motionerade jag lite. Jag sprang runt på Göteborgs holmar. …"
"… Just nu uppgår mina ekonomiska tillgångar till 4 kronor och 50 öre men jag hoppas få lön på torsdag (130 kronor). …
"… Vi ligger här i 3 nätter nu. Sedan går vi till Malmö och det är därifrån jag åker på fredag. …
"… Nu har jag också avverkat halva lumpartiden, 5 och 1/2 månader kvar. …"
HMS Spica ligger i Malmös hamn under några dagar i mars.
Kockumskranen imponerar med sin storlek.
HMS Spica passerar Kalmar och Ölandsbron under sin färd från Karlskrona till Gålö.
Efter övningar i Stockholms norra skärgård går HMS Spica in till Norrtälje.
Några torpedbåtar tillsammans med jagaren HMS Halland ligger vid Skeppsbron, Gamla stan i Stockholm 12-16 maj.
Förutom HMS Spica ligger även torpedbåtarna HMS Sirius, T122 och HMS Ystad, T142 förtöjda vid Skeppsbron.
HMS Ystad, T142 kommer senare under 1980-talet att byggas om till robotbåt och få beteckningen R142.
HMS Spica övar med 1:a ytattackflottiljen.
Stridsberedskapsgraden Klart skepp är steget före Klart för strid.
Vid Klart skepp ska alla i besättningen bege sig till sina drabbningsplatser och klargöra materielen så att fartyget är stridsberett. Samtidigt utför man Gul stängning som innebär att alla vatten- och brandtäta dörrar och luckor stängs. Alla dörrar och luckor är märkta med en färgkod som anger när de får stå öppna eller inte.
Vid Gul stängning är alla dörrar till signalbryggan stängda och signalmännen är isolerade från fartygets inre.
Klart skepp signaleras i fartyget med 2 korta och 2 långa upprepade signaler, varav en tuta sitter i manskapsmässen.
Vid övningar i klart skepp händer det att signalman blir fiktivt "satt ur spel". Då får han gå och sätta sig framför kanonen.
Vid andra tillfällen i Klart skepp beordras Vila på drabbningsplatserna. Hans får då vara kvar på signalbryggan men behöver inte signalera eller hålla utkik. Klädsel för strid, bland annat flamskyddshuva och damasker ska dock behållas.
Torpedbåtar av typ Spica används ibland tillsammans med en jagarflottilj. Under Hans tid i marinen 1977 samövar Spica med jagarna HMS Halland och HMS Småland.
Bilden visar hur en jagarflottilj anfaller.
Som komplement till ljus-signalering är HMS Spica utrustad med ett radiobaserat datakommunikationssystem; MADAK.
När Hans tar emot order via ljus-signalering från omgivande fartyg, händer det att samma order kommer via MADAK. Så när Hans rapporterar ordern, händer det att stridslednings-centralen säger: "Ja, vi har fått det på MADAK också.".
Signalmatroserna tycker MADAK är ett konkurrerande kommunikationssätt till ljus-signalering. MADAK sänder korta standardmeddelanden på 0,5 sekunder. Även om meddelandena är krypterade röjer MADAK "att något är på gång" genom sin radiosändning. Detta till skillnad mot ljus-signalering som inte alstrar några radiovågor.
Källa: Försvarets Historiska Telesamlingar, Datakommunikation för order och stridsledning, Malte Jönson.
HMS Spica löper ut från Gålö och passerar genom det smala Järnholmssund.
HMS Spica tillhör 11:e Torpedbåtsdivisionen som är en del av 1:a Ytattackflottiljen. Divisionen har sin bas på Gålö.
Hans klättrar upp i kranen och tar en bild på Spicas normala förtöjningsplats.
Sent söndag eftermiddag tar Hans och 2:e kocken Gålöbasens kanot och paddlar över till Årsta havsbad. Det är kallt så de har skinnjackor på sig under de uppblåsbara flytvästarna.
På vägen hem råkar de båda sätta paddlarna på samma sida och luta sig ut, varvid kanoten stjälper. De hamnar i det kalla vattnet och känner panik eftersom skinnjackorna och övriga kläder och skor tynger ner dem i vattnet.
Då kommer Hans ihåg att han har en uppblåsbar flytväst på sig, drar i snöret och känner hur han lyfts upp i vattnet. Kocken gör likadant och de kan båda pusta ut. De tar sikte på närmsta ö, Ekholmen, och simmar dit. Det tar ungefär 15 minuter.
Väl uppe på ön tar de av sig de kalla kläderna. Efter en stund ser de en segelbåt komma farande på fjärden. De vinkar, och får hjälp. Segelbåten plockar upp kanot med tillbehör och åker med dem till ön varvid Hans och kocken kan paddla hem till Gålöbasen. Sedan blir det snabb förflyttning upp till bastun för att värma sig och torka kläder.
Även om det var en dramatisk händelse, är den beskriven endast lite i förbigående av Hans i dagboken.
Tid | Temperatur |
---|---|
18:00:00 | 13,2 ºC |
19:00:00 | 12,1 ºC |
20:00:00 | 9,2 ºC |
21:00:00 | 7,1 ºC |
Även om torpedbåtarna övar ute i skärgården så ligger de den mesta tiden vid kaj.
Vakt-tjänst under en helg innebär att man kan sola på däck.
"… Den här veckan har vi varit ute och åkt mycket. Förtöjde inte förrän 00:30 en kväll. På måndag åker vi till Norrtälje (en stad 8 mil norr om Stockholm). Sedan ligger vi i Stockholm torsdag till söndag, nedanför Slottet.
… Annars skiner solen här och vi solbadar lite. Något brun skall jag väl vara när jag kommer hem. …"
"… Något vykort kunde jag inte göra, för jag hade ingen papp. …"
Det finns marina transportbåtar som går turer mellan Gålö, Gålö havsbad, Berga Örlogsbas och Muskö Örlogsbas.
Hans och maskinisten Rudolfsson åker transportbåt från Gålö till Berga Örlogsbas för att hämta pengar.
"… Måndagen målade vi. Idag, tisdag har allt gått åt helvete. Jag har haft målningsarbeten idag också. Jag fick en ny 5-liters färgburk av ett befäl. Jag visste inte hur jag skulle få upp locket. Men befälet sade att det bästa sättet att få upp locket är att ge locket en kick av hälen på skon. Alltså stampade jag till, det vill säga alldeles för hårt. Locket försvann under foten och färgen stänkte åt sidorna. Han bara skakade på huvudet och gick sin väg medan jag fick torka färg.
Dom här dagarna har jag också tillbringat nere i botten och sugit och torkat upp gammalt skit-vatten. Vi har sedan målat botten fint (inuti). Klockan 15:30 när jag satte det nästan sista penseldraget så springer avloppsledningen läck och sprutar skit-vatten ut på vår nya målning. Dessutom förstörs vårt potatislager. Bara att börja om att torka skit igen.
Jag var så trött på skiten att jag efter maten gick ut och sprang 5 km i regnet. Tog en lång 102-graders bastu för att få bort all färg på kroppen.
Igår tjänade jag förresten 30 kronor på morsesignaleringsprov. …"
"… Jag ringde inte igår eftersom telefonen här är väldigt effektivt spärrad för alla samtal utom 08-området. Idag vaknade vi 5 ensamma klockan 11:30. Vi har det ganska skönt i alla fall (utan TV), Igår målade vi och drog ut antenn genom tunneln och ut på berget (300 meter). Tyvärr blev det ingen bättre bild med det var spännande. …
"… Vi har just gått och lagt oss. Vi sover till eftermiddagen numera. …"
Påskhelgen 1977 tillbringar Hans på HMS Spica i en torrdocka djupt inne i marinens stolthet; Musköberget. Hans väljer att tjänstgöra påskhelgen då han behöver permission senare i juni då han ska bli pappa.
35 år senare minns han följande:
"HMS Spica låg upplagd i torrdocka men vi bodde som vanligt på båten. Spica har dock inget vatten och vi fick inte använda toaletten.
Vi gick vakt som vanligt 24 timmar om dygnet även fast fartyget var upplagt i torrdocka, djupt inne i berget.
Inne i berget var det radioskugga, varken radio eller TV fungerade alltså. Vi försökte desperat att koppa en teleledning till antennen och dra den ut genom öppningen, en sträcka på flera hundra meter. Det fungerade inte.
När man skulle gå på toaletten fick man trycka på "Öppna dörr" vilket var en 10 meter hög atombombsäker dörr med 1 meters tjocklek. Där bakom fanns toaletten. När dörren öppnades blinkade lampor och en signal ljöd. Det var alltså svårt att gå på toa obemärkt.
Från ingången i Musköberget var det nog en kilometers väg ner till torrdockan. Påskhelgen var alltså ganska långtråkig."
I juli besöker 11:e torpedbåtsdivisionen Gotland och finns under några dagar i Visbys hamn.
När HMS Spica gör kvällsövningar runt Gotland kan de som är utomhus, se solen gå ner i havet.
Hans har många vaktpass under vistelsen i Visby. Under tidig morgon får han se solen gå upp.
"… Vi har kommit till Gotland nu. Här är det ganska fint. Vi åt helstekt får på Fårö idag. …"
HMS Spica är först ut från Visby hamn.
En kväll är det övning på Skagerrak och det blåser 22 m/s. Många av de värnpliktiga i manskapet blir sjösjuka och "obrukbara" där de ligger på durken inne i båten.
Det är alltid någon som har vaktansvar på båten. I hamn ska man i vissa lägen vara två beväpnade vakter vid landgången.
Normalt har landgångsvakten ett "vapen" i form av en gummibatong. Men vid civil hamn måste vakterna bära kulsprutepistol m/45, även kallad Kpist, som finns inlåsta i ett vapenskåp på torpedbåten. Vapnet har följande data:
"… Fick chansen att bli postbud här i Karlskrona så här kan jag nu skicka en hälsning. Jobb hela dygnen nu. Har knappt vilat någonting. På fredag kommer jag hem sent, tippar jag …"
Torpedbåten HMS Spica har en gummibåt fastsurrad på luftintaget akterut. Gummibåten används först och främst vid förtöjning vid krigsförtöjningsplatser (KFP).
Några matroser skickas ner i gummibåten för att först går iland vid krigsförtöjningsplatsen. De kan därifrån hjälpa till att mottaga förtöjningstampar från torpedbåten.
Under en del av slutövningen ligger HMS Spica förtöjd och maskerad vid en krigsförtöjningsplats (KFP) någonstans i skärgården.
En krigsförtöjningsplats har avbärare för fartyget samt förtöjningsringar. Någonstans finns även maskeringsnät som besättningen täcker torpedbåten med. Men det viktigaste är nog anslutningsboxen för telefon. Teleteknikern drar en kabel från Spica till anslutningsboxen och därmed är torpedbåten ansluten till marinens telefonnät och kan ligga radiotyst.
Hans avslutar sin värnpliktstjänstgöring och mönstrar av HMS Spica den 1 september 1977. Han har då gjort 11 månaders utbildning, varav 9 månader på HMS Spica.
Mössbandet är en officiell utensil från marinen. T-tröjan med Spica-motiv är däremot ett privat initiativ.
När Hans mönstrar av vet han inte om att han kommer att göra 4 repetitionsutbildningar på Spica år 1981, 1985, 1986 och 1987.
Han vet heller inte att HMS Spica kommer att bli bevarad som ett museifartyg och att han kommer att åka med som passagerare år 2012, 2016 och 2017.
HMS Spica sjösätts och tas i drift år 1966. I samband med detta skickar Försvarsstabens pressavdelning ut en pressinformation med text och foto.
Fotograf
Hans Sundgren, om inte annat anges.
Film
Kodakchrome 110 positive slide 13x17 mm.
Digitalisering
Hans Sundgren