Den 27 september 1976 rycker Hans Sundgren 19 år, in till värnpliktstjänstgöring i Karlskrona. Han får en 3 månaders grundutbildning i optisk morse-signalering. Dessutom får han grundläggande marin-kunskap och "grön-tjänst" som inkluderar exercis-övningar.
Utbildningens mål är att i december leverera kompetenta signalmatroser till marinens olika fartyg. Hans blir tilldelad tjänsten som skeppsnummer 1 på HMS Spica med hemmabas Gålö.
I april 1975 gör Hans mönstring i Karlstad som 18-åring, under 2 dagar. Han får önska tidpunkt och förband och väljer år 1976, med förband i följande prioritetsordning:
Han blir glad när han blir tilldelad sitt 1:a alternativ och han rycker in 1,5 år senare.
Hans rycker in till Signalskolan vid Karlskrona Örlogsskolor måndagen den 27 september 1976. Han ingår i en grupp av 20 blivande signalmatroser.
Hans kommer att mucka 11 månader senare från torpedbåten Spica.
"… sedan skjutsade farsan mig till stationen 02:00. Sov lite på resan ner, framme 06:30. Åt frukost sedan vart det upprop, sedan lunch, sedan kläduthämtning, exercis och fotografering och information.
Mitt nummer är 15-3-31. Jag går i främsta ledet i en trupp på 20 man. Vi sover i 8-mans logement (nyrenoverade och fina). Käket är urfint.
Jag kommer hem med buss fredag kväll. Vi har ingen kvällspermission de första veckorna. …Jag kommer inte hem varje vecka för att vi blir kommenderade vakttjänst och beredskap ibland …"
Under sin tid i Karlskrona skriver Hans brev hem. Utdrag ur dessa återges.
Hans skriver dagbok i en liten fickkalender.
De värnpliktiga som ska bli signalmatroser får bo tillsammans på logementet i kasern Ankarstierna.
"… Just nu är det måndag kväll och vi har idag exercerat och blodgrupperat oss samt fått information och vapen (k-pist). … Jag kommer i alla fall fredag kväll omkring 21:30. …"
"… Idag hade vi telegrafilektion på förmiddagen och var på vapen- och raketlektion i skogen på eftermiddagen (det regnade), sedan vapenvård, käk och kvällstjänst till 19:30.
Klockan 20:00-21:30 var det filmvisning. Vi ser biograffilm för 3 kronor. Ikväll var det "Chase" en biljaktsfilm. …"
"Information och lite exercis på förmiddagen. Telegrafi hela eftermiddagen. …"
"… Kunde inte sova på bussen ner. Skulle lägga mig tidigt ikväll men det vart pokerspel till nu. (ligger i bingen). Vann 3 kronor till slut. …
Idag har vi haft 1 timme exercis, 4 timmar telegrafi och 3 timmar soldatundervisning. Imorgon är det kvällstjänst, därefter 3-kronorsbio "Det stora ökenslaget". Inte mycket till sömn då heller alltså. …"
"… Idag har vi haft 3 timmar telegrafi, 2 timmar exercis, 2 timmar soldatinformation. Ganska slappt i alla fall. Jag var näst bäst på telegrafiprovet. …"
"… Jag har haft navigationslektion 3 timmar ikväll. Annars det vanliga. Jag var ute i lite ärenden på stan ikväll (betalade skatt och hämtade lönen, mm). …"
"… I måndags hade jag navigation på kvällen. Jag spelade även flipper och kort (21). Sammanlagt gick det åt 30 kronor. …"
"… Har inte fått besked om permis än. … Ikväll går vi ut hela logementet 20 man. Det blir pizzeria (inte för mig) och dans på Piraten. …"
För att lära sig optisk morsesignalering genomförs lektioner med signallampa som har ursprungsbeteckning SAAJ SIG-117-1. Betetckningen "SAAJ" står för Svenska Ackumulator AB Jungner, samma företag som tillverkar den signallampa som Hans senare ska använda på torpedbåten HMS Spica.
När Försvarets materialverk refererar till lampan har den beteckningen M2740-802410.
Den batteridrivna lampan har även ett rödfilter som kan fällas fram.
Fredagen den 8 oktober åker Hans hem till Linköping i paraduniform. Bara för att visa föräldrar och andra hur han ser ut.
Han får ställa upp sig på gräsmattan på Getingstigen 48 och visa att han kan göra honnör. Fast det är en tvivelaktig honnör. Det ser mest ut som om han vill blockera solen.
På mössbandet står det "KARLSKRONA ÖRLOGSSKOLOR".
Den 1 november 1976 avseglar HMS Älvsnabben M01 från Karlskrona för en långresa till Medelhavet och slutligen Indonesien. De blivande matroserna får åka ut till Stumholmen för att vinka av fartyget.
"… Tog alltså 23:50-bussen in. Gick sedan till stationen. … Mitt tåg gick 02:03. Nästan 2 timmar ledigt alltså. … Bytte tåg i Alvesta 04:30. Sov sedan nästan hela vägen till Karlskrona. Framme 07:40 (försenat). Det var uppställning 07:50, så den missade jag men med kompisen ovanförs hjälp (han tog min k-pist så sprang jag ikapp troppen när jag blixt-bytt-om), fick jag också vara med på skjutningen. … Skjutningen gick dåligt alltså, dock acceptabelt med hänsyn till omständigheterna.
… Förresten, varken vakten eller mitt befäl tog någon notis om att jag inte hade permis. Jag skall i vanliga fall infinna mig senat 06:30 på måndag morgon. Har ansökt om sådan permission den helg jag kommer hem härnäst (27-28). …"
"… Sjukmönstrade idag alltså. 37,8 grader och ingen åtgärd mer än piller och näsdroppar. Hade tjänst ute i skogen på eftermiddagen, så nu är jag jättedålig. Har svårt för att äta och hostar ungefär 2 gånger per minut. Jag tänker göra ett nytt försök imorgon igen. Då ska jag väl för h-e kunna bli sjukskriven och intagen på några dagar. …"
"… Legat på sjukhus 2 dagar på grund av sjukdom. … Är halvt sjukskriven till torsdag. …"
Trots alla dag- och kvällsövningar finns det tid till avkoppling på logementet. Spelet "Mastermind" där man ska gissa färger hade just kommit ut.
Kvällstid är det oftast övning i morse-signalering uppe på en vind nära hamnen.
Varje blivande matros har ett eget dubbelskåp.
Det viktigaste studiematerialet för de blivande matroserna är "Örlogsboken – Handbok för örlogssjömän", utgåva 1974.
Den 3 månader långa "gröntjänsten" avslutas med en nattlig övning vid Rosenholms övningsfält strax utanför Karlskrona. Nu får matroserna kamouflage-måla sig i ansiktet. Nu är det allvar och Hans' logementsvänner ställer gärna upp på en bild.
"… Idag har vi haft samband och på eftermiddagen var de som var friska och sprang i skogen. Jag stannade på luckan och läste navigation och ekonomi. …
På kvällen hade vi kvällstjänst; morse och flaggprov. Gick med Pontus till en gymnastikhall sedan. Styrketränade och bastade. Skönt. Hem till luckan 22:00. Skulle gjort det igår kväll också men då hade vi ju förarintyglektion. …
… Vet att jag kommer att bli stationerad på en torpedbåt som heter "Spica" och är stationerad i Stockholm. Den har 6 torpeder som ska användas att sänka stora kryssare och jagare. Båten är ca 20 meter lång, 30 mans besättning och supersnabb. (Turbindriven = flygplansmotor). Det är den värsta båt som finns om man ser till buller och sjösjukegungning. Vi jobbar med hörlurar hela tiden. Har inte fått veta när jag får vakten än. …"
Det är ordning och reda på Örlogsskolan. Om man inte hinner vara på plats 06:30 måndag morgon efter helgpermission måste man ansöka om ledighet. Det gör Hans för måndagen den 29 november eftersom han inte tycker att hinner med det tidiga tåget från Linköping.
Anledningen till permissionen anger Hans som "Årsmöte på söndagskvällen" i Linköpings Orienteringsklubb. Detta är helt sanningsenligt. Årsmötet började 17:00 och man vet aldrig när det slutar. Men i sin dagbok har Hans antecknat: "Årsmöte 17:00, var ej på det.".
"… Just nu är jag skitfull. Ursäkta. Har varit på "Piraten". … 5 öl insmugglade via nödutgången av mig.
… Tågresan gick bra. … Jag kan åka med ett tåg som går 01:03 om jag vill också. Nu väntar (sover) jag 1,5 timme i Alvesta i Karlskrona-vagnen på måndagsmorgonen.
… Ingen kollade mig på morgonen och jag hann precis till uppställningen. Just nu är det ett j-a liv. Vi har haft öl- och sprit-razzia ikväll. Ingen sprit eller öl kommer in genom vakten. Jag köpte öl och gick genom nödutgången alltså. Har klarat mig hittills. …
… Fick 50 kronor för min braiga signalering (belöning). Det är dom pengarna jag festar upp. …"
"… Nykter idag. Idag gör vi nästan ingenting. Slutet på pinan är nära.
Jag skriver ett kort från Stockholm, eller ringer. …"
Den 2 december 18:00 genomför Hans "Navigationsexamen". Han har alla rätt och erhåller Förarintyg för segel- och motorbåtar.
Den 18 oktober började kursen med navigationslektioner. Första måndagkvällen är det 3 timmar. Sista lektionen är måndagen den 29 november.
Intyget kostar 25 kronor.
Med biljetten "VPL10" kan man beställa vilken som helst 2:a klass SJ-biljett för endast 10 kronor.
Vecka 49 startar den 29 november och denna biljett används till resa från Karlskrona till Linköping fredagen den 3 december och tillbaka till Karlskrona söndagen den 5 december, efter midnatt.
Stämpeln KÖS = Karlskrona örlogsskolor.
Till slut blir de färdiga signalmatroserna tilldelade sina fartyg. En del blir stationerade på jagare eller minfartyg. Hans blir tilldelad tjänsten "Förste signalmatros" på torpedbåten HMS Spica T121.
Onsdagen den 8 december är det muck från Karlskrona. Dagen efter mönstrar Hans på Spica som ligger på flottbasen Gålö i Stockholms södra skärgård, en plats som är helt okänd för honom.
Fotograf
Hans Sundgren, om inte annat anges.
Film
Kodakchrome 110 positive slide 13x17 mm.
Digitalisering
Hans Sundgren