Lördagen den 16 september 2017 är Hans passagerare på den torpedbåt han tjänstgjorde på vid sin tid i flottan. Det är Föreningen T121 Spica Vänner som står för arrangemanget.
Spica kastar loss från Gålöbasen 13:00 och lägger till igen 15:00 efter en tur runt Muskö via Hårsfjärden och Mysingen.
Lördag förmiddag åker Hans och Lena bil till Gålöbasen för att åka torpedbåt.
Färdväg med bil:GPX file Garmin data
Hela utflykten Västerås - Gålö - Muskö - Västerås:GPX file FIT file Garmin data
Så här presenteras turen:
"Vi följer i spåren efter några av samtidens mest uppmärksammade händelser, bland annat jagarkatastrofen och 1980-talets ubåtsjakt i Hårsfjärden. Turen bjuder på både fullfartskörning och lugna passager och genomförs i rote tillsammans med R142 Ystad. Utgångsläget är Södra hamnen på Gålöbasen.
Losskastning, ut på Mysingen ned mot Märsgarnsviken och vi tar en titt på jagamonumentet som restes efter Hårsfjärdenkatastrofen. Ut igen på Hårsfjärden och vi går igenom händelserna under ubåtsjakten 1982. Vidare ner förbi den mäktiga anläggningen i Musköberget innan vi via Skramsösund rundar Muskös sydspets.
Styrbordsgir, och nu kopplar vi in samtliga turbiner och tar upp farten på vår väg ner mot Mälsten. Vi girar sedan 180 grader och sätter kurs upp mot Mysingen. På vår vänstra sida passerar Älvsnabben innan vi girar in och går mot Gålö igen."
Färdväg med Spica: GPX file Garmin data
Efter att ha lämnat Gålöbasen passerar torpedbåten Berga örlogsbas.
En stor försvarsmaktsövning är på gång; Aurora 17. Även Spica kommer senare att vara med i den övningen som "fiende".
Hans undrar om saneringsduschen är kvar och ja, det är den. Han ställer sig under den för ett foto.
När Spica passerar Muskös västra sida vid Norra Skramsösund, kan man se de mäktiga ingångshålen till underhållsdockorna i berget.
Detta var ett skyddsområde ända fram till år 2012. Fram till dess hade endast flottans fartyg tillåtelse att gå i denna farled. Sjöfartsverkets Ufs (Underrättelser för sjöfarande), från 2012-02-22 specificerar att skyddsområde Muskö har upphört att gälla.
Vid passage av Muskös sydspets går Hans inombords med assistans av en hjälpsam besättningsmedlem. Han förevisar det hemligaste, det vill säga stridsledningscentralen. Eftersom han varit värnpliktig torpedoperatör under sin tid i flottan känner han till det mesta i det trånga rummet.
Spica har under turen sällskap med, en för dagen utpekad rotebåt; R142 Ystad.
R142 är en robotbåt av Spica-II-klass. Fartyget är en vidareutveckling av Spica som torpedbåt men klassades om som robotbåt när den år 1981 fick svenska sjömålsrobotar Robot 15.
När Hans gjorde värnplikten 1976-1977 var Ystad en torpedbåt med beteckningen T142. För mer information om R142 se www.robotbatar.se/.
Sjöfartsverkets nya helikopter AgustaWestland AW139 övar tillsammans med R142.
Först skickar helikoptern ner en ytbärgare till fartyget. Sedan hämtas en skadad person upp i helikoptern.
Från Mysingen rundar båten till slut Oxnö huvud vid Gålös sydspets, och får syn på hemmahamnen; den gamla torpedbåtsbasen längst inne i Djupvik.
Fotograf
Hans Sundgren