Kategori: PRINCIP
Module-logo

Använd begreppet ”tittare”

Använd – åtminstone i ditt eget huvud – benämningen ”tittare” på de som ska använda de instruktioner och beskrivningar som du producerar.

Resultat

Genom att byta ut begreppet läsare mot tittare eller något annat neutralt, blir du som informationsproducent inte styrd av att skriva text. Det gör att du kan arbeta mer förutsättningslöst och först bestämma vilken form som är bäst för att överföra informationen.

Lösning

Dagens uppkopplade människor har möjlighet att konsumera information på flera olika sätt och bör benämnas tittare. De kan till exempel titta och lyssna på:

  • video- och ljudklipp
  • interaktiv animering i 2D eller 3D
  • förstärkt verklighet; augmented reality, AR
  • bilder eller, möjligen text

Lösningen är ofta multimedia, det vill säga en kombination av text och andra media, se exempel nedan.

För att se och höra ljud, video och JavaScript måste du titta på detta e-brev som en webbsida External web page. De flesta e-postläsare stödjer nämligen inte inbäddning av ljud, video och JavaScript.

Exempel på multimedia

Ljud-klipp Så här låter telefonnumret 111 2332 1231 i DTMF-toner om det slås med lite finess.

DTMF-standarden används exempelvis för tonvalstelefoner.

Ljudklippet är en MP3-fil med storlek 70 kB.

Video-
klipp
Före DTMF-standarden användes pulser för att slå telefonnummer. Telefonen skickade ut rätt antal pulser när användaren slog numret på nummerskivan.

Videofilmen är en MP4-fil med storlek 400 kB.

Interaktiv animering 2D Prova själv hur DTMF-tonerna låter genom att trycka eller klicka på knapparna.

Animeringen består av JavaScript och HTML-kod med storlek 2 kB.
Animeringen fungerar även på pekskärmar men är inte optimerad för dessa.

Bakgrund

Sedan några tusen år har människor överfört icke-verbal information i första hand genom alfabetiska tecken som bildar ord och meningar. Bilder har kompletterat texten som dekoration eller som förklaring av typ; ”se bild 9”.

Dagens människor är uppkopplade via smarta enheter och har möjlighet att inhämta information genom multimedia. De är därför inte begränsade av det tryckta mediets statiska text och bild.