Hans Sundgren har flygcertifikat för enmotorigt flygplan under tiden 1985-01-12 till 1992-07-22.
Även om Hans låter certifikatet förfalla har han genom pilotlicensen erhållit kunskap som är värdefull i andra sammanhang, exempelvis planering, värsta scenariot och hantering av flera samtidiga uppgifter.
År 1985 får Hans privatflygarcertifikat för enmotoriga flygplan med en vikt av max 5700 kg. Certifikatet gäller endast flygning under dagtid när man ser marken (VFR).
Uppkörningen sker 1985-01-12 och han blir godkänd direkt men certifikatet kommer några dagar senare.
År 1988 kompletterar han med tillstånd för mörkerflygning.
1985-01-16 Certifikat, komplett
För att hålla reda på alla flygfält i Sverige prenumererar Hans på pärmen "Svenska Flygfält". Det betyder att han får rättelser skickade i brev och dessa ska placeras i pärmen "Svenska Flygfält. Han gör följande rättelser under 4 år:
En anledning till att Hans låter certifikatet förfalla är att han ägnar mer tid till uppdateringar än till riktig flygning.
Hans betalar två flygningar med SE-GLX till flygklubbens postgiro.
När Hans flyger till Visby över dagen, med 3 passagerare, råkar han komma vilse på vägen hem över Östersjön. Han skriver några år senare en artikel om händelsen i Västerås Flygklubbs tidskrift VFK-Nytt.