Lördagen den 28 juli 2012 är Hans passagerare på den torpedbåt han tjänstgjorde på vid sin tid i flottan. Ett nostalgiskt ögonblick som tar honom 30 år tillbaka i tiden.
Det är Föreningen T121 Spica Vänner som står för arrangemanget med ett dussintal frivilliga i manskapet.
För kompletta data se: http://www.t121spica.se
Hela utflykten består av:
Tid | Händelse |
---|---|
07:30 | Avgång Västerås. |
07:30 ‑ 09:16 | Bil, Västerås – Västerhaninge, 1h 46 min enligt Googlemaps. |
09:57 ‑ 10:36 | Buss 845, Västerhaninge – Västra Bondäng (Gålöbasen). |
10:30 ‑ 10:45 | Grinden till Gålöbasen är öppen. |
11:00 | Intällelse Spica. |
12:00 | Losskastning Gålö. |
16:00 | Ankomst Rindö. |
16:15 | Gång till färjan. |
16:30 | Färja, Rindö – Waxholm, som går var 15:e minut. |
16:45 | Buss 670, Waxholm – Tekniska Högskolan, som går var 15:e minut. |
17:15 | Tunnelbana, Tekniska Högskolan – Centralen. |
17:45 | Pendeltåg, Centralen – Västerhaninge infartsparkering. |
18:45 | Bil, Västerhaninge – Västerås. |
20:15 | Ankomst Västerås. |
Färden går från Gålöviken till Rindö varv mitt emot Waxholm. Resan tar 3,5 timmar i strålande svenskt sommarväder.
Färdväg: Gålö – Dalarö – Jungfrufjärden – Stafsnäs – Vindö Ström – Lindalssundet – Oxdjupet – Rindö.
Spårfilm 38 sekunder. GPS-spåret anger tid och hastighet i km/h.
När Spica kommer ut på Nämdöfjärden ökar farten. Hans filmar från signalbryggan med iPhone 4.
Två dagar före avresan tar Hans fram ett sjökort och gissar vilken färdväg som Spica kommer att ta från Gålö till Waxholm. Han följer farlederna. Men istället för att runda Vindö kommer Spica att lämna den stora farleden och gå in vid Stavsnäs och under Djuröbron.
Xxxxxx
Fotograf
Hans Sundgren om inte annat anges.