Kategori: XML
Module-logo

Semantik hjälper chatbotar

De är inte så vanliga idag men kommer att bli det i framtiden; chatbotar (dialogrobotar). Semantisk taggad information kommer att underlätta för dem.

Resultat

Om instruktioner och beskrivningar är semantiskt taggade ger man möjlighet för chatbotar att leverera bra svar. Hur bra svar som levereras beror dock också på hur chatboten programmeras.

Lösning

Använd XML-taggning enligt någon standard: DITA, DocBook, S1000D eller företagsspecifik. Om man taggar informationen semantiskt kommer programmen som matar chatbotarna att kunna leverera bra dialogskript som chatbotarna kan använda.

Vi har idag ingen aning om vilka system eller enheter som kommer att användas i framtiden när människor ska inhämta information. Man kan dock anta att om vi redan idag taggar informationen semantiskt kommer framtida system att kunna använda informationen på ett effektivt sätt.

Exempel

Semantiskt taggad instruktion

<procedure>

 <title>Installing fan</title>
  <step machine="MA-S">
   <p>Install the fan <part-id>12-3456-AC</part-id>.</p>
  </step>

  <step machine="MA-U">
   <p>Install the fan <part-id>12-1256-AA</part-id>
with the adapter <part-id>10-1111-AA</part-id>.</p>
  </step>

</procedure>

Chatbot-dialog

Människa Robot
Vad behöver jag för att installera en ny fläkt på maskinen?  
  Vilken maskin har du?
Vet inte.  
  Det finns en märkplåt på maskinens högra gavel. Där står en typbeteckning som börjar på MA.
MA-U  
  Då behöver du en fläkt 12-1256-AA och en adapter 10-1111-AA.

Relaterat

Om syntax och semantik: MICROLEARN-007.