Företag att vara uppmärksam på
Modifierad: 2012-08-10
Skapad: 2012-06-10
Livet innehåller både medgångar och motgångar. Ibland beror motgångar på företag som inte är seriösa eller moraliska.
Här finns en lista över företag som Hans kommit i kontakt med och blivit besviken på, utan att företagen gjort något olagligt – eller olagligt som kunnat styrkas.
Kvarnvreten Fastighets AB
Detta har hänt
Kvarnvreten har varit Hans hyresvärd under ca 17 år på adressen Tessingatan 3B i Västerås.
Under de år Hans har varit hyresgäst har inget inre underhåll gjorts på lägenheten.
Vid avslutandet av hyreskontraktet ändrades plötsligt ett muntligt avtal.
- Våren 2000 och framåt uppgavs muntligen: "Snart ska fastigheten renoveras".
- Våren 2009: Hans blev, per telefon, erbjuden flera ersättningslägenheter eftersom "fastigheten ska renoveras i höst". Flyttkostnaden skulle Kvarnvreten stå för eftersom det är brukligt. Hans tackade dock nej efter några dagars betänketid och ville bo kvar till det verkligen var dags för renovering, som enligt telefonsamtalet skulle ske "hösten 2009". Därefter hördes ingenting från Kvarnvreten.
- Våren 2012: Skriftligt meddelande om att det snart ska bli renovering av fastigheten.
- 2012-04-24: Hans skaffar då på egen hand en ny lägenhet och pratar med Kvarnvretens ansvarige om villkoren. "Javisst, vi står för flyttkostnaden, du har ju varit en bra hyresgäst" blev det muntliga svaret per telefon.
- 2012-04-25 En dag senare ringer Kvarnvreten och meddelar att avtalet från igår INTE gäller och att VD är den som Hans ska kommunicera med. Hans har därefter kontakt endast med VD fram till avflyttningsdagen.
Att tänka på
- Ett avtal med "ansvarig" kan återkallas av VD.
- Se till att få skriftligt avtal på en gång, eller se till att spela in telefonsamtal där överenskommelser görs.
- Om budskapet är "Renovering ska ske snart", undersök om så verkligen är fallet.
"Vi vårdar våra fastigheter väl"
På webbsidan kvarnvreten.se kan man 2012-06-10 läsa:
- Vi investerar långsiktigt
- Vi vårdar våra fastigheter väl
- Vi värnar om trivsel för alla boende
- Stabil ägare med god ekonomi
"Vi vårdar våra fastigheter väl" kanske stämmer för vissa fastigheter, vid vissa tidpunkter. Dock inte för fastigheten på Tessingatan 3 våren 2012.
|
|
|
Fastigheten Tessingatan 3 med Hans lägenhet inringad. |
|
Kvarnvretens huvudkontor. |
Foto: HS 2012-04-29 |
|
Foto: HS 2012-06-29 |
|
|
|
|
|
|
Kök: Färgen i taket lossnar i stora flagor. |
|
Kök: Färgen spricker även upp på väggarna. |
Foto: HS 2012-04-29 |
|
Foto: HS 2012-04-29 |
|
|
|
|
|
|
Vid regn skapas en liten sjö i källaren. |
|
Ett badkar i original som efteremaljerats men emaljen spruckit upp. Omöjligt att hålla rent. Bilden är tagen EFTER flyttstädningen som gjordes av en professionell städfirma. |
Foto: HS 2012-06-21 |
|
Foto: HS 2012-06-27 |
|
|
|
Telefonförsäljartaktik A1: Vill du vara med i en undersökning?
Detta har hänt
Öppningsfrågan: "Vill du vara med en undersökning och svara på några frågor. Det tar bara 2 minuter."
Efter de 3 frågorna ska man som tack få "vara X för endast porto 39 kronor".
Hmmm, vill jag ha ett tack, vill jag inte betala för någonting.
Referens: Telefonsamtal 2012-07-05 där varan var kalsonger.