Hans köper en ny Golf CL i december 1988. Bilen måste skrotas 1999 efter att Hans kört på en trafikdelnings-stolpe 100 meter från hemmet.
Hans beställer bilen den 28 september och den 9 december kan han hämtat ut den.
Han betalar kontant vid leverans: 84.950 kronor.
Hans skriver körjournal de första 5 åren. Den inleds med tankning av 47 liter för 174 kronor vid vägmätarställning 000005 km.
Radion Blaupunkt Montreal byts ut mot en Clarion ARX3170E. Blaupunkt-radion var installerad i en kassett. När man lämnade bilen drog man ut hela radion om man ville skydda för stöld. Den nya Clarion har istället en borttagbar frontpanel som är enklare att ta bort och lägga undan.
Bilen står parkerad utanför restaurang i Stockholm medan Hans äter middag. Han har varit på tjästeresa i Xxxx och har resväskor i bilen. När han kommer ut och ska åka hem till Västerås, är bilen uppbruten och väskor försvunna.
Johanssons Gummiverkstad skiftar från sommar- till dubbade vinterdäck.
Hans tankar bilen i Enköping.
Eftersom Hans använder bilen för jobbpendling mellan Västerås och Stockholm, tankas den ibland i Västerås, ibland i Stockholm och ibland i Enköping.
Hans köper parkeringsbiljett på Rönnbergatan men får ändå en parkeringsanmärkning. Bilrutan är täckt av snö.
Hans har semester och bilen har åkt i xx dagar genom Europa. På väg hem, endast 15 km från Västerås går kopplingsvajern av och Hans kan inte växla.
Bilen måste bärgas från platsen.
Hans bor på Tessingatan och är på väg hem. När han ska göra vänstersväng från Vasagatan in mot Tessingatan har han bråttom för att hinna före mötande bil. Han tar svängen för snävt, ser inte refugstoplen, och kör rakt på den i låg hastighet.
Han ringer polisen och talar om vad som hänt och att stolpen nu ligger ner på marken.
Även om farten är låg blir det stora skador på fronten och försäkringsbolaget anser inte att det är värt att reparera bilen som gått nästan 24.000 km under 11 år.