Bilen GMU340

Hans köper en ny Golf CL i december 1988. Bilen måste skrotas 1999 efter att Hans kört på en trafikdelnings-stolpe 100 meter från hemmet.

Hans hämtar ut bilen på Tunbytorp.

Ny VW Golf för 85.000 kronor

Hans beställde bilen den 28 september och idag kan han hämtat ut den.

Han betalar kontant vid leverans: 84.950 kronor.

Faktura

Den lilla körjournalen i handsfacket, 11×12 cm.

Körjournal 1988–1993

Hans skriver körjournal de första 5 åren. Den inleds med tankning av 47 liter för 174 kronor vid vägmätarställning 000005 km.

De två första sidorna i körjournalen.
Under en dag vid Medelhavet "Plage de Cavalière" i Frankrike, blir bilen uppbruten och en stor del av packningen blir stulen, dock inte körjournalen. I boken antecknar Hans och Klas allt som blivit stulet, och åker till den lokala polisstationen.

Körjournal GMU340

Clarion bilradio med löstagbar frontpanel.

Blaupunkt bilradio byts mot Clarion

Radion Blaupunkt Montreal byts ut mot en Clarion ARX3170E. Blaupunkt-radion var installerad i en kassett. När man lämnade bilen drog man ut hela radion om man ville skydda för stöld. Den nya Clarion har istället en borttagbar frontpanel som är enklare att ta bort och lägga undan.

Clarion car radio manual

Warranty card

Bilen efter inbrottet.

Inbrott i Stockholm

Bilen står parkerad utanför restaurang i Stockholm medan Hans äter middag. Han har varit på tjästeresa i Xxxx och har resväskor i bilen. När han kommer ut och ska åka hem till Västerås, är bilen uppbruten och väskor försvunna.

Bilen stående på E18 utanför Västerås.

Kopplingsvajern går av

Hans har semester och bilen har åkt i xx dagar genom Europa. På väg hem, endast 15 km från Västerås går kopplingsvajern av och Hans kan inte växla.

Bilen måste bärgas från platsen.

Faktura från Statoil.

Bil för pendling Västerås–Stockholm

Hans tankar bilen i Enköping.

Eftersom Hans använder bilen för jobbpendling mellan Västerås och Stockholm, tankas den ibland i Västerås, ibland i Stockholm och ibland i Enköping.

Faktura

Den krockskadade bilen som inte kan repareras.

Hans kör in i stolpe

Hans bor på Tessingatan och är på väg hem. När han ska göra vänstersväng från Vasagatan in mot Tessingatan har han bråttom för att hinna före mötande bil. Han tar svängen för snävt, ser inte refugstoplen, och kör rakt på den i låg hastighet.

Han ringer polisen och talar om vad som hänt och att stolpen nu ligger ner på marken.

Även om farten är låg blir det stora skador på fronten och försäkringsbolaget anser inte att det är värt att reparera bilen som gått nästan 24.000 km under 11 år.